flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рекомендації щодо правил поведінки відповідальної особи з маломобільними групами населення

19 листопада 2018, 17:20

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРАВИЛ ПОВЕДІНКИ ВІДПОВІДАЛЬНИХ ОСІБ З МАЛОМОБІЛЬНИМИ ГРУПАМИ НАСЕЛЕННЯ

 

     У разі якщо до суду звертається особа, що має обмежені фізичні можливості, відповідальний працівник суду (визначений внутрішнім наказом суду) повинен бути ознайомлений із принципами та правилами спілкування з такими відвідувачами суду, та надати кваліфіковану допомогу у доступі відвідувачів із обмеженими фізичними можливостями до правосуддя. У Золочівському районному суді Львівської області забезпечено можливість особі з інвалідністю повідомити працівників суду про необхідність отримати послугу і допомогу. Кнопку дзвінка виклику персоналу влаштовано при вході в будинок, розташована вона в зоні досяжності людини, яка сидить в кріслі-візку. 

 Основні принципи етики спілкування з людьми  із обмеженими фізичними можливостями:

* Толерантність

* Рівноправ’я

* Розуміння

* Шанобливість

* Визнання

* Сприйнятливість

    В середині уваги – людина. Ставитись до кожної людини з особливими потребами як до особи, яка має свої вподобання. Завжди зосереджуватись на людині, а не на її  інвалідності.

Найкращий спосіб зробити Ваше  спілкування привабливим – зробити його максимально доступним.

        Зробити крок назустріч і запитати – чим можна допомогти. Допомога має бути ненав’язливою і не надмірною. Вислухайте: що і як робити. Люди мають різну фізичну справність, відповідно і допомоги можуть очікувати різної.

 НАЙГОЛОВНІШЕ: не стороніться людей з інвалідністю. Якщо Ви готові вести себе з ними з повагою й розумінням, вони не образяться, якщо Ви помилитесь.

 

Етика спілкування з людьми з інвалідністю:

  1. Порушення опорно-рухового апарату.

    При потребі потрапити в будинок /приміщення суду з’ясуйте – як допомогти, щоб проїхати в дверях, переїхати через поріг, піднятися по сходах тощо. При потребі перенести людину у візку запитайте, за які частини візка можна брати, щоб піднімати. Не хапайтеся без попередження за крісло-візок. Не поводьтеся самовільно з людиною у візку, не котіть її без дозволу. Пам'ятайте, що крісло-візок є продовженням особистого простору його володільця.

            Якщо людина в кріслі-візку є разом із супроводжуючою її особою, при спілкуванні необхідно звертатися безпосередньо до особи, якої це стосується. Якщо це стосується особи з інвалідністю, то при спілкуванні потрібно в першу чергу звертатися і розмовляти з нею, а не із супроводжуючою особою.

Основні правила:

      - спілкуючись з людиною, яка сидить у візку, намагайтеся знайти можливість спілкуватися з нею на одному рівні, щоб людина у візку не задирала до співрозмовника голову. Бажано, знайти можливість сісти на стілець і, якщо йдеться про ознайомлення із документами, мати можливість сидіти поруч за столом.

      - майте на увазі, що у неповносправної людини можуть бути проблеми користуватися письмовим приладдям тощо, запитуйте, чи потрібно в цьому допомогти.

  1. Порушення слуху і мови.                                                                                                                                                                                                                                                Люди з вадами слуху ззовні без ознак інвалідності. Однак, при цьому вони можуть мати різний рівень втрати слуху і по різному розвинене мовлення. Є люди, які не чують, але розмовляють. Спілкуючись будьте привітними, посміхайтеся. Таким чином людина матиме до Вас довіру.

    Основні правила:

    - при розмові з нечуючими  необхідно дивитися безпосередньо на співрозмовника, повільно і чітко промовляти слова із виразною мімікою. Важливо, щоб джерело світла не було за вашою спиною, бо в такому випадку Ваше обличчя буде затінене.

    - необхідно мати можливість спілкуватися за допомогою переписки: мати листки паперу, блокнот, ручку/олівець тощо. Звичайно, треба писати читабельним почерком, не формулювати довгих фраз.

    - не затемнюйте обличчя, особливо уста, і не закривайте його руками, волоссям тощо.

    - щоб привернути увагу людини, яка не чує, торкніться її злегка за плече або помахайте до неї рукою. Коли Вас помітили, тоді починайте спілкування. Кричати не варто.

    - якщо нечуюча людина користується послугою сурдоперекладача, то при спілкуванні необхідно дивитися на того, хто звернувся за послугою. Тобто, на нечуючу людину, а не на перекладача.

    - підтримуйте зоровий контакт, демонструйте спокій та позитивні емоції.

    - під час розмови з людиною, яка має порушення слуху потрібно дивитися саме на неї.

    - пильнуйте, щоб джерела світла не було за вами. Не затемнюйте свого обличчя.

    - переписуйтеся, щоб уникнути труднощів при усному спілкуванні.

    - говоріть ясно та чітко, не змінюйте теми розмови.

    - якщо спілкуєтеся через сурдоперекладача, звертайтеся безпосередньо до співрозмовника.

  2. З порушеннями  зору.

    Спілкуючись із незрячими людьми називайте себе незалежно від ситуації, присутніх.     

    Основні правила:

    - у розмові з незрячою людиною завжди звертайтеся безпосередньо до неї, необхідно представитися хто Ви, які маєте повноваження, після чого повинні запитати – чим допомогти.

    - описуйте – де ви знаходитесь і попереджуйте про перешкоди, які є не шляху.

    - при супроводі у приміщенні попереджуйте про перешкоди, які є на шляху, наприклад: «зараз будуть сходи, двері з порогом тощо». При можливості озвучуйте інформуючи про оточення.

    - якщо припровадили незрячу людину до якогось кабінету службової особи, то інформуйте, куди ви привели, називайте цю людину і інших присутніх. Якщо збираєтеся читати, попередьте про це.

    - не замінюйте читання будь-якого документу його переказом, особливо, якщо при цьому треба поставити підпис.

    - якщо рухайтеся, то попередьте про це, не тягніть за собою, поясніть чітко – куди потрібно іти.

    - основним джерелом інформації є Ваш голос. Він повинен бути чітким, а інтонація спокійною.

             Найкращий   спосіб зробити ваше спілкування привабливим –  зробити його максимально доступним. Це зовсім не важко – навчитись спілкуватись з усіма відвідувачами суду та за потреби надавати їм практичну допомогу.